Program festivalu Hortus Magicus
Festival Hortus Magicus je okouzlující událost plná překrásného umění, květinových vůní, nevšedních chutí, dechberoucích barev, libých zvuků a nezapomenutelných zážitku. Jedinečný festival s program opravdu pro celou rodinu. Zapomenete na starosti a strasti smrtelníků a ocitnete se v pomyslném ráji...
Pátek
Písně Adama Michny – „Otisk zbožnosti“
Pátek 19:00 - 20:30 v Sněmovní sál, Arcibiskupský zámek
Michnovo jméno jde dnes až symbolem české a moravské barokní hudby. Je to způsobeno skutečností, že velká část jeho hudebního odkazu žije v kostelním prostředí dodnes. Písně jako Chtíc, aby spal, Rosu dejte ó nebesa nebo Hle, přijde Pán Spasitel náš jsou dodnes běžnou součástí naší kůrové produkce městských i venkovsních kostelů během celého církevního roku.
Vzhledem k tomuto konstatování je až překvapivé, jak mizivé je množství profesionálních a seriózních studiových nahrávek takto známého repertoáru. Komorní projekt souboru Societas Incognitorum Písničky pro zbožné lidičky se snaží znovuoživit původní zápis Michnových písní reflektujíc autorův záměr a odstranit tak nesmyslné interpretační nánosy, které vznikly v průběhu dalších století.
Účinkují:
Societas Incognitorum
dirigent: Eduard Tomaštík
soprán: Kateřina Šujanová, Yvetta Fendrichová
tenor: Ondřej Múčka, Eduard Tomaštík
bas: Martin Šujan
violoncello: Dalibor Pimek
violon: Jan Prievoznik
varhanní pozitiv / cembalo: Marek Čermák
theorba: Jan Krejča
Program:
Adam Michna z Otradovic (1600–1679):
- Rorate Coeli – Druhá adventní
- Píseň adventní
- Wánočnj Rosička
- Wánočnj Noc
- Wánočnj Magnét a Střelec
- Wánočnj Roztomilost
- Wánočnj Koljbka a Kolibánj
- Wáčnj Hospoda
- Swaté Lásky Labirynth
- Žalostná Postnj Tragedye – Aktus Prwnj
- Archangelské AVE
- Archangelské Poselstwj
- Utrpnost Křestiana s Rodičkau Božj pod Křížem
- Zase giná Pjseň o Wzkříšenj Páně
- Allegro na Nebe Wstupugjcýho Krista Gežjše
- Oheň Swatodušnj
- Giná o Wzkřjšenj Páně
- O Swatém Ioseffowi Pěstaunu Pána Gežjše
- Giná Pjseň o Swaté Mářj Magdaléně kagjcý
- O Swatém Martinu Biskupu
- O Swaté Kateřině Mučedlnjcy
- O Swatém Ondřegi Apošt:
- Mariánská Kagjcý Hrdlička?
- Smrt/ Konec/ Zwonec.
Societas Incognitorum
Societas Incognitorum je brněnský vokální kvintet, který se zabývá téměř převážně interpretací hudby 16. a 17. století. Založen byl v roce 1998 jako profesionální sólový ansámbl. Poněkud složitějším názvem byl ansámbl obdařen na svém vůbec prvním koncertě, a protože nechtěl rozšiřovat řady "Music", "Capell" a "Ensemblů", už si jej ponechal.* Soubor zpočátku repertoárově vyrůstal na dílech předních renesančních a raně barokních skladatelů (Gesualdo, Hassler, Monteverdi, Schütz, ...), posléze se však jeho pozornost obrátila jiným směrem. Začal vyhledávat a objevovat autory, jejichž život a tvorba úzce souvisí s českým a moravským regionem, avšak kteří zůstali dnešní veřejnosti - a to i odborné - zcela utajeni.
Díky badatelské činnosti uměleckého vedoucího MgA. Eduarda Tomaštíka, Ph.D. tak ansámbl ve spolupráci s Českou televizí a rozhlasem novodobě premiéroval skladby z hlavních moravských center: Olomouc, Mikulov, Kroměříž, Jindřichův Hradec, aj.
Objevil tak řadu skvostných špičkových děl, která jsou přinejmenším na stejné (ne-li vyšší) úrovni jako díla jejich světově proslulejších kolegů. Právě tato činnost je pro soubor charakteristická a velmi ceněná v odborných kruzích. Dnes tyto skladby tvoří širokou repertoárovou základnu ansámblu, s níž podnikl nespočet světových novodobých premiér a v tomto počínání hodlá také pokračovat s řadou dalších unikátních titulů, které má nyní k dispozici. Název souboru tímto navíc získal nový rozměr - s trochou nadsázky se dá říct, že Societas Incognitorum představuje širokému obecenstvu jakousi "společnost neznámých" vynikajících autorů, kteří však nepochopitelným řízením osudu neprávem zapadli v toku času.
* Mimochodem - Societas Incognitorum (v překladu Společnost neznámých) v minulosti skutečně existovala - tento spolek (celým názvem Societas eruditorum incognitorum in terris austriacis) byl založen moravským baronem Josefem Petrášem v r. 1746 v Olomouci pro podporu umění a nejmodernějších myšlenek jak na poli vědeckém tak kulturním. Sdružení pokrokově smýšlejících učenců se stalo vůbec prvním svého druhu na území Rakouska.
Oratorium brevis Legenda o sv. Ludmile – „Otisk legendy“
Pátek 22:00 - 22:30 v Sala Terrena, Arcibiskupský zámek
Oratorium bylo napsáno pro benefiční festival Dědictví Levého Hradce a svoji světovou premiéru mělo symbolicky 17. 9. 2022 v tamnějším kostele sv. Klimenta. Zároveň vzniklo i jako připomínka 1140. výročí (882-2022) od křtu, který kněžna Ludmila přijala společně se svým chotěm na Moravě a to přímo z rukou sv. Metoděje. Libreto této kompozice je postaveno na výběru epičtějších částí středověké legendy Fuit in provincia Boemorum a je v něm zároveň zachováno jeho originální latinské znění. Skladba, díky své alegorické a komorní povaze, umožňuje koncentrovanější a osobnější vyznění samotného příběhu, který je v mnohých charakterových rysech stále aktuální a nadčasový.
Účinkují:
Kristýna Kůstková – soprán, Ludmila
Lucie Karafiátová – alt, Drahomíra
Vincenc Ignác Novotný – tenor
Robin Červinek – bas, vypravěč
Daniela Kosinová Valtová – varhanní pozitiv
Program:
J. M. Procházka (*1988): oratorium brevis Legenda o sv. Ludmile
Sobota
Floristické expozice – „Otisk antiky“
Sobota 08:30 - 19:00 v Sala Terrena, Chrámek přátelství, Reprezentační sály
1. Sala terrena
Nikde jinde na zámku než právě v Sala terreně, nenajdeme tolik otisků božství v umělecké výzdobě. K.L. Castelcorn obnovil slávu a krásu Kroměříže, a za to je symbolicky pozván mezi antická božstva.
Přestože se již dokončení fresky s vlastní apoteózou nedožil, pár dnů před smrtí byl ještě do Sala terreny přinesen, aby byl svědkem probíhajících prací. Skrze florální objekt může tedy vystoupat až k nebesům, kam jistě po smrti putovala jeho duše.
2. Chrámek přátelství
Věděli jste, že podle řeckých mýtů žijí v některých stromech a vodách víly? Říká se jim nymfy, dryády a najády. Jsou to bohyně nebo polobohyně, jejich osud i život je těsně spjat se stromy a přírodou. Možná, že nějaké žijí i v Podzámecké zahradě. Když budete pozorní, zahlédnete je, jak spolu tančí třeba v Chrámku přátelství. Poznáte, z jakých stromů nebo dalších rostlin, která pochází? A je mezi nimi i nějaká najáda?
3. Reprezentační sály
Reprezentační sály zdobí mnoho obrazů, stěny Malé jídelny a Trůnního sálu jsou dokonce vyzdobeny paneláží skvostných pláten. V Trůnním sále však dvě chybí! Pro svoji uměleckou a historickou hodnotu byly ze zdi sejmuty a přestěhovány do galerie, kde doplnily zbývající část sbírky. Po dobu barokní slavnosti se však symbolická podoba jednoho z nich vrací na své místo do sálu. Můžete se tak stát svědky okamžiku, kdy sám arcibiskup bude pro obraz hledat místo ve své sbírce. Poznáte, kterou olejomalbu floristky ztvárnily?
Inscenovaná prohlídka Reprezentačních sálů - „Otisk minulosti“
Sobota 09:00 - 17:00 v Arcibiskupský zámek
Inscenovaná prohlídka Reprezentačních sálů
Díky této návštěvnické trase získáte ucelenou představu o zámeckých interiérech a pestrém bohatství zdejších unikátních sbírek. V rámci festivalu vás na trase bude čekat nejedno překvapení.
Chaos, Uranos, Kronos a velký apetýt – „Otisk prvobohů“
Sobota 09:30 - 10:00 v Podzámecká zahrada
Program:
Zrození světa a dvanácti olympských bohů. Klasický příběh Stvoření dle antické mytologie.
Účinkuje:
Dominika Šindelková
Tvůrčí program nejen pro děti - „Otisk žáby“
Sobota 10:00 - 17:00 v Podzámecká zahrada
Edukativní aktivity
Půjčovna kostýmů – „Otisk módy"
Sobota 10:00 - 17:00 v Paví dvůr, Podzámecká zahrada
Půjčovna kostýmů
Místo:
Paví dvůr (u ZOO koutku)
Ceník:
360 Kč – dospělý / 30min
200 Kč – dítě / 30 min
Půjčení loďky – „Otisk vody“
Sobota 10:00 - 17:00 v Podzámecká zahrada
Půjčení loďky
Místo:
Dlouhý rybník
Ceník:
200 Kč - loďka / 30 min
Komentovaná prohlídka Podzámecké zahrady - „Otisk historie“
Sobota 10:00 - 11:00 v Podzámecká zahrada
Komentovaná prohlídka Podzámecké zahrady
Průvodkyně:
Lenka Křesadlová
Začátek:
Nádvoří zámku
Brahmá a Mája – „Otisk hinduismu“
Sobota 10:30 - 11:00 v Podzámecká zahrada
Program:
Účinkuje:
Dominika Šindelková
Letní noci – „Otisk lásky“
Sobota 11:00 - 12:00 v Obrazárna, Arcibiskupský zámek
Účinkují:
Dagmar Šašková – mezzosoprán
Monika Knoblochová – piano-forte
Program:
Joseph Haydn (1732–1809):
- Anglické písně
- Pastýřské písně
- Finale. Presto ma non troppo (Sonata in D Hob. XVI:37, 3. věta)
- Poutník
- O, libý hlase
- Variace pro kladívkový klavír f-moll
- Vzpomínka
- Věrnost
- Píseň ducha
Hector Berlioz (1803–1869): Letní noci
- Villanella
- Duch růže
- Na lagunách
- Odloučení
- Na hřbitově
- Neznámý ostrov
Pastýřská píseň
Matka mi nařídila zaplést si do vlasů pásky růžového odstínu,
zavázat rukávy vzácnými stuhami
a zašněrovat živůtek modrou šňůrkou.
Kvůli čemu pláče, tiše sedí a naříká,
když ostatní tancují a dobře se baví?
Běda! Sotva se na nohou udržím nebo se
plížím, zatímco je Lubin pryč.
Je smutné pomyšlení, že jsou pryč dny,
kdy ti, které jsme milovali, byli nablízku.
Sedím na tomto mechovém kameni
a vzdychám, když nikdo neposlouchá.
A zatímco předu lněnou nit
a zpívám si své prosté písně,
vesnice jako by spala nebo byla mrtvá,
teď je Lubin pryč.
Poutník
Bloudit sám, když luna slabě zářící
třpytivým závojem, proniká temným stínem,
kde sovy hledají útočiště, a noční ptáci svými
nářky přidávají strašidelnosti ztemňující se mýtině.
Není to pro šťastné, pojď, dcero smutku,
zde smutné myšlenky Tvé v slzách jsou
balzamovány, kde ztracen v minulosti,
bez ohledu na zítřek, není tu místo pro naděje ani pro obavy.
Ó, libý hlase
Ó libý hlase, stále lituji,
že už neslyším tvé přízvuky,
stále vibrují v mém srdci!
V jeskyni ozvěny toužím přebývat a stále slyšet to smutné sbohem,
když jsme se museli rozloučit!
Zářivé oči! Ó, kdyby ten úkol byl můj,
střežit ty zářící tekuté ohně,
a kolem tvých oběžných drah hrát,
hlídat je s péčí vestálky! (služebnice bohyně Vesty)
Nasytit je úsměvy tak krásnými,
aby se nikdy nerozplynuly.
Vzpomínka
Přichází období, kdy jsme se poprvé potkali,
Ale Ty už se nevrátíš.
Proč nemohu zapomenout na ty dny,
které čas nikdy nevrátí?
Ó, dny příliš krásné, příliš zářivé, než aby mohly
Jste opravdu navždy pryč?
Prchavé stíny rozkoše
ve vzpomínkách sleduji,
v představách zastavím jejich rychlý let
a minulost nahradím.
Ale ach! Probouzím se z nekonečných
strastí a slzy blednoucí vidiny rozplývají.
Věrnost
Jak dutě praská prudký vítr
a těžce tluče déšť,
tato úzkostná, bolestivá hruď
nenalézá v jeho síle žádnou útěchu.
Neboť, má lásko, málokdo ví,
jak těžký Tvůj osud může být,
jak hořká bouře osudu vane,
jaké bouře Tě trápí.
Zlomyslný osud spřádá nit,
na níž závisí naše dny,
a v šachovnicovém stínu se schyluje
k poslednímu tahu.
Ale ať už je náš osud jakýkoli,
kostky jsou vrženy,
ať už na světě, nebo v hrobě,
mé srdce je spjato s Tvým.
Píseň ducha
Slyš, co Ti říkám:
Žádný smutek nad hrobem!
Můj duch volně bloudí
a čeká, až přijdeš Ty.
Zamyšleného a osamělého
vidím Tě sedět a plakat.
Tvoji ruku na kameni,
kde spí můj studený popel.
Dívám se na Tvé mluvící oči
a zaznamenávám každou padající slzu.
zachycuji Tvé letmé vzdechy,
když se ztrácejí ve vzduchu.
Slyš, co Ti říkám…
(překlad Dagmar Šašková)
Villanella
Když přijde nové údobí,
když se ztratí mrazy,
půjdem my dva, moje krásná,
do lesa na konvalinky;
drolíce nohama perly,
jež se od rána třpytily,
půjdeme poslouchat, jak kosi pískají.
Přišlo jaro, moje milá,
milenců čas požehnaný,
a pták, čechraje si peří,
na kraji hnízda říká verše.
Ó pojď tedy na lože z mechu
hovořit o naší lásce
a pověz mi svým sladkým hlasem: „Navždy.“
Daleko, tam v dálce tratí se naše kroky
plašíce králíčka z jeho skrýše
a daňka od zrcadlící studánky,
nad níž skloněn obdivoval svoje paroží.
Domů pak, šťastni a spokojeni,
s prsty spletenými na košíku
plném jahod, vracíme se z lesa.
Duch růže
Pootevři svá víčka,
jichž se dotkl panenský sen;
jsem duch růže,
kterou jsi měla včera na plese.
Přijalas mě ještě orosenou,
zalitou stříbrnými slzami
a hvězdně třpytnou slavností
nosilas mě celý večer.
Poslyš, příčino mé smrti,
nebraň se, je to marné:
každou noc můj růžový duch
přijde ke tvému loži tančit.
Neboj se však, nežádám
žádnou mši, ani De profundis;
mou duší je tato lehká vůně,
přicházím totiž z ráje.
Můj osud je hoden závisti:
pro úděl tak krásný by leckdo rád dal život,
neboť svůj hrob mám ve tvé hrudi
a na úběl, na němž odpočívám
napsal básník svým polibkem:
Zde leží růže, které všichni králové
mohou závidět.
Na lagunách
Má milá mi umřela:
budu pořád plakat;
do hrobu si vzala
duši mou i lásku.
Nepočkala na mne,
vrátila se do nebe;
Anděl, co ji odnesl,
nechtěl mě vzít s sebou.
Mám to smutný osud!
Ach, bez lásky vyplouvat na moře!
Její bílá bytost
spočívá teď v rakvi.
A v přírodě kolem
na vše padl smutek!
Pláče holubička,
myslí na milého;
Moje duše cítí,
že jí někdo chybí.
Mám to smutný osud!
Ach, bez lásky vyplouvat na moře!
Nesmírná noc padá
na mne jako rubáš;
romanci svou zpívám,
slyší ji jen nebe.
Bývala tak krásná,
měl jsem ji tak rád!
Ženu jako ona
nebudu mít nikdy.
Mám to smutný osud!
Ach, bez lásky vyplouvat na moře!
Odloučení
Vrať se, vrať se, moje milá!
Jako květ, jenž nemá slunce,
uzavřel se teď můj život,
Chybí mu tvůj milý úsměv.
Naše srdce dělí dálka!
Dělí i rty k políbení!
Hořký osud v odloučení,
velká přání nesplněná!
Odsud až tam, tolik polí, tolik měst a tolik vesnic,
tolik hor a tolik dolin
unaví i nohy koní!
Na hřbitově
Znáte ten bílý náhrobek,
na němž se vlní sténaje
Starého tisu stín?
Na tisu bledá holubice,
smutná a sama v zapadajícím slunci,
zpívá svou píseň:
Píseň mučivě něžnou,
půvabnou a přitom osudovou,
jaká působi bolest
a jakou bychom chtěli slyšet pořád,
píseň, jakou v nebi šeptá
anděl lásky.
Říká se, že probuzená duše
pláče pod zemí a v souzvuku s touto písní
a s jejím tichým vrkáním
lká nad neštěstím
být zapomenuta.
Na křídlech hudby
se vrací, zdá se nám, vzpomínka.
Jakýsi stín, andělský tvar
prochází chvějícím se paprskem
v bílém závoji.
Noční květy, napůl zavřené,
šíří svou vůni, mdlou a sladkou, kolem vás,
a přízrak malátných pohybů
vás bere za paži a huhlá:
„Vrátíš se zas!“
Ach, už nikdy k tomu hrobu
nepůjdu, když se přiblíží večer
ve svém černém plášti,
poslouchat, jak bledá holubice
zpívá na vrcholku tisu
svou žalostnou píseň!
Neznámý ostrov
Řekni, dívko krásná,
kam bys ráda jela?
Plachta jako křídlo,
začíná vát vítr!
Veslo ze slonoviny, vlajka z pestré látky,
kormidlo ze zlata,
zátěž z pomerančů,
plachta – křídlo andělské,
plavčíkem je serafín.
Pojedeme k Baltu
nebo k Pacifiku,
snad na ostrov Jávu?
Můžem na sněženky
do Norska si zajet
nebo na Angsóku?
Veď mne, říká milá,
na břeh, kde je věrnost
spolu s láskou věčná.
Tento břeh, má drahá,
v říši milování
vůbec nikdo nezná.
Kam bys ráda jela?
Začíná vát vítr.
(Překlad: Jiří Beneš)
Ihmir a Louže Pralouže – „Otisk seveřanů“
Sobota 12:00 - 12:30 v Podzámecká zahrada
Program:
Účinkuje:
Dominika Šindelková
Popelka – „Otisk štěstí“
Sobota 13:00 - 13:45 v Podzámecká zahrada
Popelka
„Chci moc, moc, moc a ještě víc! Zlato, perly, stříbro!“ Popelce však ke štěstí stačí jen tři obyčejné oříšky.
Pravda, tolik obyčejné nejsou, protože Popelka si přeje za ty roky, kdy jí každý přehlíží a ponižuje, být aspoň jeden večer na plese. Jeden takový večer jí změní celý život. Štěstí je totiž někdy ukryto v maličkostech, v oříšku, ve ztraceném střevíčku, polibku. Naše Popelka už nebude sedět v koutě! Takový život si nikdo nezaslouží!
Účinkuje:
soubor Toy Machine
hraje a připravil: Tomáš Běhal
Ukujme si svět, bratři – „Otisk krásy“
Sobota 14:30 - 15:00 v Podzámecká zahrada
Program:
Účinkuje:
Dominika Šindelková
Klavírní klasikové doma i v zahraničí – „Otisk pestrosti“
Sobota 15:00 - 16:00 v Obrazárna, Arcibiskupský zámek
Účinkuje:
Jaroslav Tůma – kladívkový klavír
Program:
František Xaver Dušek (1733–1799): Sonáta A dur, č. 6
Allegretto – Romanze. Adagio – Finale. Allegro
Jaroslav Tůma (1956): Interludium I. – improvizace na téma F. X. Duška
Josef Antonín Štěpán (1726–1797): Sonáta Es dur, PicŠ 19
Allegro moderato – Andante non molto – Menuet – Allegro
Jaroslav Tůma: Interludium II. – improvizace na téma J. A. Štěpána
Leopold Koželuh (1747–1818): Sonáta D dur, op. 1 č. 3
Allegro con brio – Poco adagio – Rondeau. Prestissimo
Komentovaná prohlídka floristických expozic - „Otisk antiky“
Sobota 16:00 - 17:00 v Podzámecká zahrada
Komentovaná prohlídka floristických expozic
Průvodkyně:
Pavla Trojanová
Začátek:
Nádvoří zámku
Bylo? Nebylo? – „Otisk pravěku“
Sobota 16:30 - 17:30 v Podzámecká zahrada
Bylo? Nebylo?
Snad všichni jsme si přáli jako malé děti nějakého domácího mazlíčka. Maminku jsme museli hodně dlouho přemlouvat, aby nám koupila aspoň želvičku a nebo křečka. Jenže náš Albert chce psa! A pokud mu jej maminka nedá pak si obstará svého čtyřnohého miláčka sám. Pohádka s cellem a dinosaury.
Účinkuje:
soubor Toy Machine
hraje, námět, režie: Tomáš Běhal
Legenda o pátém slunci – „Otisk Aztéků“
Sobota 17:30 - 18:00 v Podzámecká zahrada
Program:
Účinkuje:
Dominika Šindelková
Mozart Gala – „Otisk nekonečna“
Sobota 19:00 - 21:30 v Sněmovní sál, Arcibiskupský zámek
Účinkují:
Doubravka Součková – soprán
Jiří Brückler – baryton
Jaroslav Javůrek – mluvené slovo
Jakub Klecker – dirigent
Moravská filharmonie Olomouc
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791):
- Malá noční hudba, KV 525, 1. věta
- „Alma grande e nobil core“, KV 578, koncertní árie
- „Mentre ti lascio“, KV 513, koncertní árie
- Malá noční hudba, KV 525, 4. věta
- Der Vogelfänger bin ich ja“ z opery Kouzelná flétna
- „Bei Männern, welche Liebe fühlen“ z opery Kouzelná flétna
- „Ach! Ich fühl‘s, es ist verschwunden“ z opery Kouzelná flétna
- „Fin ch’han dal vino“ z opery Don Giovanni
- „Ah, chi mi dice mai“ z opery Don Giovanni
- Předehra z opery Figarova svatba
- „Crudel! Perché finora farmi“ z opery Figarova svatba
- „Hai gia vinta la causa! … Vedrò mentr’io sospiro“ z opery Figarova svatba
- „Giunse al fin momento … Deh vieni non tardar“ z opery Figarova svatba
- „Non più andrai, farfallone amoroso“ z opery Figarova svatba
Bona Fide Tango – „Otisk vášně“
Sobota 21:00 - 00:00 v Nádvoří Arcibiskupského zámku
Kvintet netradičního nástrojové složení – flétna (Petr Grau), housle (Jakub Janský), akordeon (Ladislav Horák), kytara (Jaroslav Novák) a kontrabas (Petr Dvorský), který vznikl ve snaze o autentickou interpretaci tvorby Astora Piazzolly a jehož složení se blíží právě originálnímu nástrojovému obsazení, jaké využíval sám Piazzolla.
Členové Bona Fide Tango jsou zároveň i členy předních hudebních těles nebo s nimi externě spolupracují (např. Sukův komorní orchestr, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, orchestr Národního divadla, Big Band Českého rozhlasu, Pražská komorní filharmonie). Intenzivně se věnují pedagogické, skladatelské a aranžérské činnosti.
Program:
Astor Piazzolla- Introducción al Ángel
Julian Plaza - Danzarín
Carlos Gardel - Por Una Cabeza
Astor Piazzolla - Chiquilin de Bachin
Horatio Cuccaro - Silueta porteña
Pedro Laurenz - Milonga de mis amores
Angel Villoldo - El Choclo
Augustin Bardi - Gallo Ciego
Gerardo H. Rodríguez - La Cumparsita
Astor Piazzolla - Oblivion, Escualo, Libertango
Neděle
Floristické expozice – „Otisk antiky“
Neděle 08:30 - 19:00 v Sala Terrena, Chrámek přátelství, Reprezentační sály
1. Sala terrena
Nikde jinde na zámku než právě v Sala terreně, nenajdeme tolik otisků božství v umělecké výzdobě. K.L. Castelcorn obnovil slávu a krásu Kroměříže, a za to je symbolicky pozván mezi antická božstva.
Přestože se již dokončení fresky s vlastní apoteózou nedožil, pár dnů před smrtí byl ještě do Sala terreny přinesen, aby byl svědkem probíhajících prací. Skrze florální objekt může tedy vystoupat až k nebesům, kam jistě po smrti putovala jeho duše.
2. Chrámek přátelství
Věděli jste, že podle řeckých mýtů žijí v některých stromech a vodách víly? Říká se jim nymfy, dryády a najády. Jsou to bohyně nebo polobohyně, jejich osud i život je těsně spjat se stromy a přírodou. Možná, že nějaké žijí i v Podzámecké zahradě. Když budete pozorní, zahlédnete je, jak spolu tančí třeba v Chrámku přátelství. Poznáte, z jakých stromů nebo dalších rostlin, která pochází? A je mezi nimi i nějaká najáda?
3. Reprezentační sály
Reprezentační sály zdobí mnoho obrazů, stěny Malé jídelny a Trůnního sálu jsou dokonce vyzdobeny paneláží skvostných pláten. V Trůnním sále však dvě chybí! Pro svoji uměleckou a historickou hodnotu byly ze zdi sejmuty a přestěhovány do galerie, kde doplnily zbývající část sbírky. Po dobu barokní slavnosti se však symbolická podoba jednoho z nich vrací na své místo do sálu. Můžete se tak stát svědky okamžiku, kdy sám arcibiskup bude pro obraz hledat místo ve své sbírce. Poznáte, kterou olejomalbu floristky ztvárnily?
O matce, jež se obrátila v prach – „Otisk Afriky“
Neděle 09:30 - 10:00 v Podzámecká zahrada
Program:
Účinkuje:
Dominika Šindelková
Itálie v prostoru a čase – „Otisk úžasu“
Neděle 10:00 - 11:00 v Sala Terrena, Arcibiskupský zámek
Účinkují:
Johana Ženíšková – flétny
Jiří Havrlant – cembalo
Program:
Claudio Merulo (1533–1604): Canzon 4: Petit Jacquet
Dario Castello (1602–1631): Sonata seconda
Francesco Geminiani (1687–1762): Pièces de clavecin D dur (Prélude-gayement-vivement)
Arcangelo Corelli (1653–1713): Sonata F dur Op.5 No.4
Adagio – Allegro – Vivace – Adagio – Allegro
Georg Philipp Telemann (1681–1767): II. Fantazie c moll
Antonio Vivaldi (1648–1741): Sonata G dur RV 806
Andante – Allegro – Largo – Allegro
Florian Urban (?-1788): Partita in F dur
O programu:
Program koncertu je sestaven ze skladeb reprezentujících italský styl od doby, kdy dal vzniknout dlouhé éře baroka až po úsvit univerzálního slohu klasicismu. Hudební styly a kompoziční postupy,
které se v tomto období zrodily v Itálii, však velmi brzy překročily hranice své domoviny a silně působily na okolní kulturní oblasti. Na přelomu 16. a 17. století zažívá jeden ze svých prvních vr-
cholů instrumentální hudba, kterou krásně reprezentují sbírky sonát Daria Castella pro sólový nástroj a basso continuo s bohatými diminucemi, kontrastními afekty a střídavým metrem.
V tomto období se zvláště rozšiřuje literatura pro klávesové nástroje, kterou reprezentují především toccaty a canzony Claudia Merula. Tento styl se šířil hlavně do Německa a Střední Evropy, kde jej můžeme vidět například u Heinricha Franze Ignaze von Bibera, který působil v Kroměříži. Na konci 17. století a v 1. polovině 18. století je to pro změnu koncertatní styl, který se postupně stane evropským mainstreamem. Exponovaná virtuozita sólových nástrojů, s bohatou, a na dnešní vkus tak- řka přehnanou ornamentikou, která byla hlavně předmětem improvizace. V některých případech se však zachovaly i autorizované verze skladeb s vypsanými passaggi a ozdobami. Jako například v amsterdamském vydání 12 sonátách op. 5 Arcangela Corelliho z roku 1723. Podobně je tomu i u
skladeb pro sólové cembalo – Pieces de Clavecin Francesca Geminianiho. Jedná se o transkripci původně houslových sonát pro klávesový nástroj a vydaný ve Francii, která se dlouhodobě stavěla k
italským vlivům poněkud skepticky. Geminiani tedy v této úpravě nápadně nadužívá ve Francii tak oblíbených melodických ozdob a pečlivě vypisuje bohatá arpeggia, často obohacené acciacaturami
(„cizími tóny). V programu samozřejmě nesmí chybět také Antonio Vivaldi, který se sice proslavil převážně svými koncertními díly, v jeho tvorbě však nalezneme i nemálo sólových skladeb s bas-
sem continuem. Stylové prvky italské hudby se těšily velké oblibě, jak už bylo řečeno, v Německu a Střední Evropě, kde na jedné straně dotvářely originální syntézy barokních velikánů, jako byl J. S.
Bach, G. Fr. Händel nebo G.Ph. Telemann, a na druhé straně podněcovaly progresivní tendence mladších skladatelů, směřujících k novým formám a žánrům zvěstujícím klasicismus. Mezi těmi
autory bylo velké zastoupení mistrů českého původu, jako např. hudební rodiny Bendů, Stamiců a Brixi, dále F. X. Richter ad. Patřil zde také tajemný skladatel Florian Urban, jehož skladba Partita in
F z Kroměřížského archivu zažije na koncertě novodobou premiéru.
Tvůrčí program nejen pro děti – „Otisk žáby“
Neděle 10:00 - 17:00 v Podzámecká zahrada
Edukativní aktivity
Půjčovna kostýmů – „Otisk módy"
Neděle 10:00 - 17:00 v Paví dvůr, Podzámecká zahrada
Půjčovna kostýmů
Místo:
Paví dvůr (u ZOO koutku)
Ceník:
360 Kč – dospělý / 30min
200 Kč – dítě / 30 min
Půjčení loďky - „Otisk vody“
Neděle 10:00 - 17:00 v Podzámecká zahrada
Půjčení loďky
Místo:
Dlouhý rybník
Ceník:
200 Kč - loďka / 30 min
Tři prasátka – „Otisk prozíravosti“
Neděle 11:00 - 12:00 v Podzámecká zahrada
Tři prasátka
Pohádka žonglérská, pohádka drsná, pohádka o životě prasečím, který vůbec není pohádkový.
Nazdar!!!.... teda chrocht!
Účinkuje:
kejklíř Vojta
Komentovaná prohlídka Podzámecké zahrady - „Otisk historie“
Neděle 12:00 - 13:00 v Podzámecká zahrada
Komentovaná prohlídka Podzámecké zahrady
Průvodkyně:
Lenka Křesadlová
Začátek:
Nádvoří zámku
Oko na cestách – „Otisk Egypta“
Neděle 13:00 - 13:30 v Podzámecká zahrada
Program:
Účinkuje:
Dominika Šindelková
Komentovaná prohlídka floristických expozic - „Otisk antiky“
Neděle 13:30 - 14:30 v Podzámecká zahrada
Komentovaná prohlídka floristických expozic
Průvodkyně:
Pavla Trojanová
Začátek:
Nádvoří zámku
Závěrečný koncert frekventantů LŠBH – „Otisk Versailles“
Neděle 14:00 - 16:30 v Sněmovní sál, Arcibiskupský palác
Účinkují:
Frekventanti Letní školy barokní hudby
Lektoři Czech Ensemble Baroque
Program:
André Campra (1660–1774): Exaudiat Te Dominum
Michel Richard de Lalande (1657–1726): Te Deum
Letní škola barokní hudby
Letní škola barokní hudby Holešov je typem workshopu, který je zaměřen na provádění vokálně instrumentálních děl starších slohových období, zejména baroka, ve stylu poučené interpretace staré hudby. Praktická výuka je rozšířena o řadu přednášek a podnětných rozhovorů o lidech a s lidmi pohybujícími se v oblasti staré hudby a její poučené interpretace. Vyučují se všechny umělecké kategorie podílející se na realizaci děl (sbor, sóla, ansámbly, varhanní pozitiv, cembalo, generál bas, housle, viola, violoncello, zobcová i příčná flétna, hoboj a další ) pod vedením mezinárodního týmu lektorů.
Velký duch a malá Indiánka – „Otisk Indiánů“
Neděle 15:00 - 15:30 v Podzámecká zahrada
Program:
Účinkuje:
Dominika Šindelková
Kabinet létajících úžasností – „Otisk dovednosti“
Neděle 16:00 - 17:00 v Podzámecká zahrada
Kabinet létajících úžasností
je výběr originálních i klasických kejklířských kusů spojených do svébytného alternativního divadelního představení. Vojta Vrtek v něm plně využívá své schopnosti komunikovat s publikem, reagovat na konkrétní situace, improvizovat a zapojit diváka do hry.
„Italský žonglérus Vojtáno Vitorio z Doudleb vás seznámí s užitím žonglování v běžném životě. Přímo před vašimi zraky dojde na žonglérskou svačinku, magický oběd i čarodějné koště po babičce. Dech se vám bude tajit při pohledu na rej speciálních italských nožů či ohnivé žonglování na jednokolce. Odejdete poučeni, udiveni i pobaveni.“
Účinkuje:
kejklíř Vojta
Le nuove musiche – „Otisk lehkosti“
Neděle 17:00 - 18:00 v Sala Terrena, Podzámecká zahrada
Účinkují:
Ansámbl Le nuove musiche
Radka Kubínová – traverso
Jakub Mitrík – barokní loutna a theorba
Program:
Robert de Visée (1650–1725): Suita a moll pro flétnu a basso continuo
Prélude – Allemande – Courante – Sarabande
– Gigue – Gavotte – Rondeau La Montfermeil
Angelo Michele Bartolotti (1615–1681): Suita G dur pro theorbu sólo
Allemanda – Corrente
Jacques Martin Hotteterre (1674–1763): Suita e moll pro flétnu a basso continuo
Prelude – Allemande gravement – Sarabande Le depart
– Gavotte La Mitilde
Angelo Michele Bartolotti (1615–1681): Suite G dur pro theorbu sólo
Sarabanda – Ciaccona
Georg Philippe Telemann (1681–1767): Fantasia č.7 D dur pro flétnu solo
Alla francese – Presto
Charles Paul Durant (1736–1769): Douetto g moll
Divertimento – Allegro – Menuetto
Pořadatel si vyhrazuje právo na změnu programu. Pořadatel nenese odpovědnost za změny programu, zrušení či předčasné ukončení akce vynucené vlivem počasí, vyšší moci nebo rozhodnutím třetích stran.